Hogyan érjük el a flow- élményt?

Csíkszentmihályi Mihály magyar származású, Amerikában tevékenykedő pszichológus, akinek neve leginkább a flow-élmény kapcsán vált ismertté. Ez az általa leírt állapot tulajdonképpen egy módosult tudatállapot, melybe akkor kerülünk, amikor egy tevékenységben annyira elmélyedünk, hogy elveszítjük az időérzékünket, megváltozik az érzékelésünk. Személy szerint én művészi tevékenység közben tapasztaltam először. Mivelhogy művész volnék. Méghozzá festő. Ehhez az állapothoz a végzett feladatnak kellően nehéznek kell lennie ahhoz, hogy minden figyelmünket maximálisan lekösse, de az alanynak elég gyakorlata kell hogy legyen benne, hogy ne kelljen koncentrálnia a lépésekre. Sportolók is gyakran beszámolnak hasonló élményről. Például hosszútávfutók. Én egy-egy festmény megfestése közben elfelejtettem enni, nem hallottam, ha szólítanak. Csak én voltam és a festés. Ez azonban elmúlni látszik. Az utóbbi időben nem sikerült eljutnom ebbe az állapotba. Szörnyen visszaesett a produktivitásom. Nem haladok a műveimmel, pedig egyes képeket határidőre kell leadnom.

Mindeközben az élmény hiánya lassan depresszióba taszított, amikor érdekes dolog történt.

Egy barátommal találkoztam, aki motorozik és meséltem neki a problémámról. Azt mondja, az érzést pontosan ismeri, mert ő a motor nyergében ugyanezt éli meg. Elvitt egy körre és igaza volt. Újra átéltem, amit már hónapok óta nem. Szárnyalva tértem vissza a műtermembe és se szó se beszéd nekiálltam a befejezetlen munkáimnak.

Hajnalig dolgoztam. Aztán másnap reggel első dolgom volt, hogy beírjam a keresőbe: motor jogosítvány B kategóriával. Merthogy B-s jogsim van, de egyelőre nem szeretnék sokat költeni a motorozásra. Csak szeretnék venni egy kis motort, amivel járhatok az otthonom és a műterem között és ami segít nekem újra élni ezt a megmagyarázhatatlan szabadságot, amit az az út adott nekem. Találtam egy nagyon profi kis oldalt, ahol összefoglalják, hogy mik vonatkoznak arra a motor jogosítványra, amit B kategóriával megszerez az ember. Ezzel max 50 köbcentis robogót vezethetek. Bár engem jobban érdekelnek az elektromos járművek. Ebben az esetben a maximum a 4 kW névleges teljesítmény. Azzal nem lehet száguldozni, de amúgy se vagyok az a tipikus motoros fickó. Nekem bőven elég lesz egy ilyen kis aranyos. Ha pedig elkap a gépszíj és többet akarok, akkor leteszem a nagyobb motorra is a jogosítványt később. Előbb lássuk, hogy boldogulok ezzel a kicsikével. Ahogy ismerem magamat, elképzelhető, hogy megyek még feljebb, főleg az élmény miatt. Minél gyorsabb, annál magával ragadóbb lehet az utazás rajta/vele. Itt az esetleges felszerelésekre is gondoltak. Gondolom az egyszerűség kedvéért majd innen szerzek be minden hasznos dolgot. Sisakot, nadrágot, ilyesmit.

Tényleg szerencse, hogy minden infót egy helyen megtudok a B kategóriával megszerzett motoros jogosítványról. Máskülönben nem tudom hova fordulnék. Persze Ákos, az a barátom, akiről meséltem, hogy motorozik, biztosan tudna segíteni, de nem akarok mindent töle kérdezni, csak ha valahol eltévedek a folyamatban. Vicces lesz majd nézni a barátok és rokonok reakcióit, amikor elmondom nekik, hogy motorozni fogok. Tényleg nem vagyok egy kemény fickó. Majd jókat fogok szórakozni a képeken, amiket vágnak. Sebaj, az a jó, ha az ember még tud meglepetést okozni a barátainak. Nekem meg jót fog tenni, ha kimozdulok a konfort zónámból és megízlelem az életet a műtermemen és az otthonomon kívül is. Várom már ezt a változást az életemben!